dinsdag 7 februari 2012

Gehaakte Babybal-nu met tutorial

Eindelijk kan ik em laten zien: mijn gehaakte babybal!
Vorige week heb ik er een nieuw neefje bij gekregen. De bal is voor hem. Tot die tijd moest het een verrassing blijven.
Hieronder vind je het patroon. Ik heb zelf lang moeten zoeken naar een geschikt patroon, en vond uiteindelijk iets bij hobby.blogo. Maar omdat ik zelf moeite heb met algemene termen als 'meerder gelijkmatig', heb ik het patroon per toer uitgeschreven, zoals ik de bal gemaakt heb.
Ik hoop dat je er wat mee kunt. Als je opmerkingen of suggesties hebt over dit patroon, lees ik graag je reactie!



Haak Patroon Babybal (gebaseerd op patroon van www.hobby.blogo.nl)

Werkbeschrijving:
Haakt 2 halve bollen, die je vervolgens aan elkaar haakt/naait en vult met fiberfill.
Begin elke toer met 2 lossen i.p.v. de eerste vaste en sluit iedere toer af met een halve vaste in de eerste steek.
Als je verschillende kleuren gebruikt en je wilt de beide helften symmetrisch, noteer dan per toer welke kleur je hebt gebruikt. Zo weet je bij de 2e halve bol precies wanneer je van kleur moet wisselen.

Haak een ketting van 6 lossen en sluit af met een halve vaste tot een ring, of begin met een magic ring.

1e toer: haak 9 vasten in de ring
2e toer: 2 vasten in elke 2e vaste (= 13 vasten)
3e toer: in 1e vaste: 2 vasten. Daarna in elke 3e vaste 2 vasten (laatste vaste dus ook 2 vasten) (=18 vasten)
4e toer: 2 vasten in elke 2e vaste (=27 vasten)
5e toer: 2 vasten in elke 3e vaste (=36 vasten)
6e toer: 2 vasten in elke 4e vaste (= 45 vasten)
7e toer: in elke vaste 1 vaste
8e toer: 2 vasten in elke 5e vasten (= 54 vasten)
9e toer: in elke vaste 1 vaste
10e toer: 2 vasten in elke 6e vaste (= 63 vasten)
11e toer: in elke vaste 1 vaste
12e toer: 2 vasten in elke 7e vaste (= 72 vasten)
13e t/m 18e toer: in elke vaste 1 vaste

Ik ben verder gegaan t/m toer 22. Dat bleek net iets teveel. Bekijk zelf hoe ‘dicht’ jij haakt en hoe dik je draad is, of je bal al een mooie ronde vorm krijgt.
Haak nog een helft (halve bol). Haak de helften aan elkaar (goede kanten tegen elkaar leggen en dan met halve vasten aan elkaar haken), laat een klein stukje open. Vul de bal met fiberfill. Ik heb er halverwege een belletje in gedaan, rammelt zo leuk…
Hecht alles heel goed af, zodat de bal veilig speelgoed is.
Veel plezier ermee!!


zo begint het: twee halve bollen


5 opmerkingen:

  1. he wat leuk! Toch dus lekker aan het haken maar ivm het kado effect nog niet kunnen laten zien! Wie wat bewaard die heeft wat he!

    Hoe is het inmiddels met je hart van ijs (die letterlijke dan....want een figuurlijk hart van ijs heb je niet)

    gr Erika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mijn hart van ijs (dat buiten hangt), hangt er inmiddels al een week! Wel wat platter en smaller en er hangt een lange ijspegel aan. Echt heel leuk. Heb net wat foto's op mijn vorige blogbericht gezet. Blijft leuk om uit te proberen en kan met elke (bak) vorm natuurlijk! Ben benieuwd hoe lang het blijft hangen, morgen gaat het hier dooien...

      Verwijderen
  2. Thank you for participating in Show Your Stuff Blog Hop; You are invited to come back:

    http://juliejewels1.blogspot.com/2012/02/lobster-stuffed-mushrooms-show-your.html

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achterlaat! Merci!